Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Nieuwsbrief November.
Nieuwsbrief November 2017
School Beekbeemden blijft best in unieke groene omgeving.
De geplande verhuis – nieuwbouw – van de gemeentelijke basisschool Beekbeemden doet heel wat stof oplaaien. Het huidige gemeentebestuur wil een nieuwe basisschool bouwen op de site van de Sporthal in Zolder-centrum. Maar is dat wel nodig om de school daar te bouwen? Heeft men wel degelijk en echt érnstig onderzocht of het niet mogelijk is de school te laten op de site waar ze zich nu bevindt? Men dweept met het argument dat de huidige locatie van Beekbeemden waterrijk gebied is, maar toch niet de héle site? En met de nodige ingrepen en nieuwe technologieën moet een (hogere) nieuwbouw op de huidige locatie toch haalbaar zijn? CD&V vindt dat men alle mogelijke inspanningen moet doen om de school te kunnen herbouwen op de huidige locatie. Op deze wijze kan ze haar prachtige ligging behouden, en – ook niet onbelangrijk – kan de sporthal-site gebruikt worden voor de broodnodige investeringen in ontmoetingsruimte voor Zolder-Centrum. Was politiek niet de kunst van het haalbare?
Nieuwjaarsontbijt op 7 januari 2018 met Wouter Beke
Vond u het nieuwjaarsontbijt van CD&V Heusden-Zolder in aanwezigheid van Hilde Crevits ook zo geslaagd? Wij ook! Daarom komt er een tweede editie op zondag 7 januari 2018 om 9u in CC Muze. Leg de datum alvast vast in je agenda want het bestuur en Wouter Beke kijken ernaar uit je opnieuw te ontmoeten! Schrijf je alvast in via liesbeth.maris@ vlaamsparlement.be!
Een leefbaar Zolder laat geen leegloop toe!
Door de afbraak van het zwembad, de verhuis van Cultuurcentrum Muze en de mogelijke afbraak van de sporthal van Zolder-Centrum wordt het sociaal weefsel in Zolder-Centrum helemaal ontwricht. Het gemeentebestuur haalt op die manier alles weg uit Zolder-centrum zonder ook maar iéts in de plaats te stellen: er blijft geen ruimte meer voor ontmoeting, geen ruimte meer om te sporten. Dit is volstrekt ontoelaatbaar voor het op één na grootste hoofdkerkdorp van onze gemeente. We kunnen niet begrijpen dat de huidige meerderheid dit zomaar beslist. CD&V Heusden-Zolder blijft erbij dat je het tweede grootste kerkdorp van zo'n grote gemeente niét van álle gemeenschapsruimte mag beroven. Ongeacht of dat nu gemeentelijk eigendom is dan wel van een kerkfabriek, parochie of andere,  maar je bent verantwoordelijk als gemeentebestuur dat mensen elkaar in hun kerkdorp kunnen ontmoeten. Heusden-centrum heeft o.a. de bib, de Kring en sporthallen, Berkenbos heeft Ons Huis en sporthal, Bolderberg beschikt over een sporthal en de Witte zaal, Boekt heeft het buurthuis, Viversel de Vierseleer en Zolder? Niets?! Onmogelijk. No pasaran.
Partijchaos in Heusden-Zolder

De chaos blijft voortduren binnen de politieke partijen van Heusden-Zolder. De hele legislatuur was het al een komen en gaan van raadsleden binnen en tussen de partijen. Burgemeester Mario Borremans en schepen Lode Schops stapten destijds op bij de NVA en zetelden voortaan als onafhankelijken. Bruno Buyse werd op zijn beurt uit de partij gezet. Uiteindelijk belandde de NVA op de oppositiebanken. Intussen werd ook Nieuw Heusden-Zolder (NHZ) ontbonden. Sommigen zwierven uit naar andere partijen, anderen weten het nog niet goed. Gemeenteraadsvoorzitter Marc Swevers (VLD) stapte dan weer in zijn eentje uit de coalitie, maar blijft intussen de vergaderingen leiden. Weinig of geen burgers raken nog wijs uit dit kluwen. CD&V Heusden-Zolder gaat daarom meer dan ooit voor duidelijkheid met een ijzersterke lijst. Isabelle Thielemans wordt onze lijsttrekker, terwijl Sonja Claes de lijst duwt.
Buitenschoolse kinderopvang (BKO) moet overal kwaliteitsvol zijn

We stellen vast dat er momenteel in de deelgemeenten Boekt, Bolderberg, Viversel problemen zijn met de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang. In Boekt is de infrastructuur ontoereikend; in Bolderberg zit de kinderopvang in tijdelijke gebouwen, en in Viversel is er geen buitenschoolse kinderopvang meer. Bovendien zorgt de beslissing om geen kinderen meer op te vangen van buiten Heusden-Zolder voor problemen: leerlingenverlies voor de scholen maar uiteraard ook opvangproblemen voor de ouders. Daarom wensen wij dat de BKO in Heusden-Zolder opnieuw opengesteld wordt voor kinderen die niet in onze gemeente wonen, dat de BKO in Viversel opnieuw georganiseerd wordt in de VAL en dat de BKO in Bolderberg georganiseerd wordt in de gebouwen van toerisme. Enkel in Boekt moet dan nog naar een alternatieve opvanglocatie gezocht worden. De nodige gelden hiervoor zijn aanwezig in de budgetten van het OCMW.
CD&V vrouwen hebben nieuwe leading lady!

(Ons) Liesbeth Maris schreef zelf op social media:  ‘Wie het schoentje past … ‘ Wel…ze trok het schoentje aan op 24 oktober,  en wij mochten getuige zijn van het moment dat velen zagen hoe geweldig dat schoentje haar past! Met een sterk supporter-team van 8 CD&V vrouwen uit Heusden-Zolder, trokken we samen naar de verkiezing van Vrouw & Maatschappij te Brussel. Gelukkig was het leuk bijpraten in de auto, want het verkeer stond serieus vast in de Wetstraat. In de gezellige locatie van de Koninklijke Bibliotheek, werd een zeer feestelijk evenement gehouden in aanwezigheid van meer dan 200 enthousiaste leden.  Na een zeer goed gefaciliteerde show met een terugblik op de mooie prestaties van de vorige voorzitster Els Van Hoof, met ook veel lovende woorden voor V&M van Hilde Crevits, Joke Schauvliege, Wouter Beke,.. betrad een nieuwe wervelende wind het podium! Liesbeth zag het, kwam ook met een korte maar zeer krachtige speech, en overwon nog meer harten. (Het onze had ze al) We zijn trots op onze nieuwe voorzitster voor Vrouw & Maatschappij! De strijd om gendergelijkheid zal zij samen met ieder van ons voeren.  Omdat gelijkheid balans brengt en iedereen ten goede komt. Succes Liesbeth! We staan achter je!
En het WIJ-bier gaat naar...

Heusden-Zolder telt vele mensen die zich dag in dag uit belangeloos inzetten voor de gemeente en ver daarbuiten! Wij hebben de gewoonte om deze mensen in de bloemetjes te zetten met een WIJ-bier pakket. Deze maal was het de beurt aan Isabelle Thielemans en Sonja Claes om Gerlinde Gielissen en Herwig Nulens van Artikel 27 te feliciteren! Artikel 27 is een succesvol tentoonstellingsproject  waarvan je elk jaar in november  kan genieten op een tijdelijke locatie in Heusden- Zolder. Art 27 vzw schenkt de opbrengst van de kunstverkoop en de rondleidingen aan duurzame projecten in het zuiden, die een duidelijke link hebben met Heusden-Zolder.
Insteekhaven Lummen, Sonja Claes volgt op!

In de afgelopen weken heeft Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid Sonja Claes het dossier van de insteekhaven in Lummen van zeer nabij opgevolgd. Er heerst hierover heel wat onrust in Viversel en Ubbersel. Benieuwd naar wat het standunt van CD&V Heusden-Zolder is? Surf dan even naar de website via deze link.
Full House bij El Parachutero!

Bij de aftrap van het nieuwe politieke jaar willen we allemaal van elkaar weten wie wat gedaan heeft in de zomervakantie en wat er ons te doen staat in het nieuw werkjaar. We hebben het nuttige aan het aangename gekoppeld door op zaterdag 9 september te gaan ontbijten bij onze goede vrienden Johan en Marie van El Parachutero! Er werd naar hartenlust bijgepraat, gesmuld en plannen gesmeed voor de toekomst! Dank aan Marie en Johan voor de hartelijke ontvangst!
Witte Lintjes tegen geweld!

Dit jaar trokken de vrouwen van V&M naar het Industrieterrein Zolder-Lummen aan de Truck Stop 26 Bis om  lintjes op de plakken en actie te voeren voor geweld tegen vrouwen ,toevallig  met een  heel actueel thema  van de laatste weken "Seksuele intimidatie en veiligheid op de werkvloer".
Jong CD&V - Inzamelactie St. Vincentius een succes!

Om ouders en kinderen te steunen die in moeilijke omstandigheden moeten leven en om op deze manier…

Jaarlijkse traditie: dag van de Leerkracht

Op 5 oktober was het Dag van de Leerkracht. Naar jaarlijkse gewoonte ging CD&V op pad om de leerkrachten in Heusden-Zolder in the picture te zetten. Dat is in Heusden-Zolder een echte traditie geworden. Dit jaar gingen er al voor de 10e maal bestuursleden en mandatarissen op pad! Kristof Was, Davy Schruers, Sonja Claes, Isabelle Thielemans, Tim Francis, Marie-Josée Vanluyd-Maris en Rita Vanhove trokken er op uit en bezochten de meer dan 20 scholen. De leerkrachten werden verrast met pralines die zeer gesmaakt werden! Een terechte beloning voor hun dagelijkse inzet.