Heusden-Zolder
N°3 - 02/06/2017

Ontdek en geniet met ons mee op 15 juni

Jullie weten dat wij dit  jaar rond het thema ‘ondernemerschap’ werken. Eind vorig jaar hebben we daarover al een interessante openledenvergadering georganiseerd. Na de theorie komt de praktijk! Daarom nodigen wij jullie uit op een plaatsbezoek bij maar liefst drie bloeiende ondernemingen in onze gemeente!

We starten bij Prana Bio Bulk waar de zussen Hanne en Tine Elsen ons een toelichting geven over hun vernieuwende en leuke winkelconcept.  De voedingsmiddelen aangeboden in Prana Bio Bulk zijn bij voorkeur biologisch, ecologisch verantwoord en zo weinig mogelijk verpakt. Iedereen is er vandaag van overtuigd dat we gezond(er) moeten eten maar de zussen Elsen zullen ons overtuigen dat gezond én lekker eten ook samen kan gaan!

Daarna zakken we af naar de alom bekende Boetiek Domani. Brenda en Saartje zullen ons verwelkomen en rondleiden in hun prachtige winkel vol hedendaagse mode met Italiaanse klipoogjes voor vrouwen én mannen.

We sluiten ons plaatsbezoek af met een kennismaking met een nieuw bedrijf onder het dak van Boetiek Domani: Vino Ascanio. Ascanio, de zoon van Brenda, startte recent met het importeren van Italiaanse wijn uit de streek van Ligurië. Hij laat ons kennismaken en proeven van enkele van zijn topproducten, rechtstreeks aangekocht bij Italiaanse wijnboeren.

Ontdek en geniet met ons mee!

-          Wie? Iedereen is welkom, nodig gerust je vrienden of familie uit!

-          Wanneer? Donderdag 15 juni om 19.30u

-          Waar? We starten bij Prana Bio Bulk (Kanaalweg 15, Heusden-Zolder)

-          Einde voorzien rond 22u

-          Parking is beperkt, dus kom bij voorkeur met de fiets of carpool! De fietsers maken kans op een CD&V-fietslichtjesset!

-          Schrijf je in via liesbeth.maris@vlaamsparlement.be of 0474/49.10.88.

CD&V-standpunt over huisvuil wordt uitgevoerd door de meerderheid

U kan zich vast nog wel herinneren dat CD&V niet akkoord was met het voorstel van de meerderheid om het huisvuil wekelijks op te halen tijdens de zomermaanden. Dit zou heel wat kosten en onze afvalberg zou vergroten. CD&V was pleitbezorger van de mogelijkheid om het huisvuil doorheen het hele kalenderjaar naar het recyclagepark te kunnen brengen aangevuld met de traditonele tweewekelijkse ophaling.

Blijkbaar had de meerderheid oren naar onze mening na de tussenkomst van Kristof Was tijdens de gemeenteraad en werd er beslist om met ons voorstel mee te gaan. We zijn heel trots want dit is constructief oppositie voeren in het belang van de inwoners van Heusden-Zolder.

Dankzij CD&V Heusden-Zolder gaan heel wat gezinnen gratis naar Plopsland

Op 10 juni trekken maar liefst 14.000 CD&V-leden en sympathisanten naar Plopsaland voor de CD&V gezinsdag. CD1&V Heusden-Zolder mocht een aantal gratis tickets uitdelen. Op onze Facebookpagina kon je kwisvragen terugvinden waarvan je de antwoord op onze website kon vinden. Wij wensen alle winnaars een heel mooie dag met hun gezin toe!

Professor Annick Bogaerts ontvangt WIJ-bier van CD&V Heusden-Zolder

Regelmatig zetten we iemand in de bloemetjes die dit volgens ons, CD&V, heel hard verdient. Zo gingen we in april langs bij Annick Bogaerts.

Annick is afkomstig van Lummen, maar woont al jaren samen met haar man en 2 kinderen in onze gemeente. Ze is van basisopleiding Vroedvrouw en ze haalde onlangs de media door als eerste vroedvrouw professor te worden aan de Universiteit van Antwerpen in de masteropleiding Verpleeg- en Vroedkunde. Momenteel werkt ze als Professor, postdoctoraal onderzoeker en programmaleider ‘Moeder en Kind’ voor respectievelijk de Universiteit van Antwerpen, de KU Leuven en de hogeschool UC Leuven-Limburg.

Tijdens ons gesprek kwamen we te weten hoe veelzijdig Annick wel is. Naast moeder en vrouw (wat toch ook wel wat tijd vergt J) presteert ze nog vele uren per maand aan onderzoek naar overgewicht voor, tijdens en na de zwangerschap. Ze brengt hier weldra, samen met een team van onderzoekers, een app voor uit om vrouwen te begeleiden en aan te moedigen om hun gewicht (terug) op het ideale peil te brengen/houden. Veel instanties, zowel in Vlaanderen als buitenland, tonen massaal interesse in dit onderzoek. We gaan hier dus zeker nog iets over vernemen in de media!

Hoewel we enkel een cadeau kwamen overhandigen, stapten we bijna 2 uur later buiten na een zeer boeiend gesprek.

Aangezien er geen fotograaf aanwezig was, overhandigden we het WIJ-bier met een selfie ;-).

VLNR: Kristof Was (gemeenteraadslid), Davy Schruers (voorzitter CD&V Heusden-Zolder), professor Annick Bogaerts.

Het ophaalgebouw: een meerwaarde voor onze gemeente!

Begin 2014 begonnen we als gemeente aan de restauratie van het ophaalgebouw op het mijnterrein. De gemeente kreeg dit gebouw 'cadeau' bij de aankoop van het industrieterrein. Twee jaar heeft Sonja Claes, als burgemeester, al de instanties gecontacteerd om zoveel mogelijk subsidies bij elkaar te sprokkelen. Op de gemeenteraadscommissie van april 2017 kregen we, na veel aandringen, de financiële afrekening van de restauratie. In totaal kreeg de gemeente 19.556.787 euro betoelaging! Het gaat zowel om Limburgse, Vlaamse als Europese middelen. Het gemeentelijk aandeel bleef beperkt tot 21,92%. De gemeente is een mooi gerestaureerd gebouw rijker en CVO De Verdieping zit eveneens in een prachtig gebouw!

CD&V Heusden-Zolder krijgt toelichting over De Wijers door VLM

Op 11 mei heeft KareL Stevens van de Vlaamse Land Maatschappij een toelichting gegevens op onze bestuursvergadering over De Wijers. De Wijers zijn op vele vlakken een ware troef voor onze gemeente die we in de toekomst zeker moeten uitspelen.

Eindelijk goed nieuws voor de Dorpsstraat-Dekenstraat

Eind vorig jaar kaartte Sonja Claes de slechte staat van de de Dorpsstraat en Dekenstraat reeds aan in de begrotingsbesprekingen. Vandaag kunnen we eindelijk goed nieuws lezen in de Lees Heusden-Zolder! Dankzij Joke Schauvliege kunnen de slechtste straten in Heusden-Zolder aangepakt worden: de Dorpsstraat en Dekenstraat krijgen nieuwe riolering en daarmee ook een nieuw wegdek!

We blikken terug op een heel geslaagde eetdag!

Meer dan 300 mensen mochten wij zondag 23 april culinair verwennen op onze jaarlijkse eetdag! Dank aan iedereen die aanwezig was! Maar toch ook een speciale pluim voor Annette Palmers die de eetdag helemaal voorbereidde en alles de dag zelf in goede banen leidde! Proficiat!